Forskning och litteratur

Vad är tecken på specifika räknesvårigheter/dyskalkyli?

Enligt specialpedagogiska skolmyndigheten (2023) är följande svårigheter i kombination ofta kännetecken på specifika räknesvårigheter: 

  • betydande svårigheter med de fyra räknesätten trots träning och stödinsatser
  • tidig debut av svårigheterna 
  • svag antalsuppfattning 
  • svårigheter med vardagsmatematiken, till exempel klockan, tid, kartor och pengar.

SPSM menar att vid specifika räknesvårigheter förekommer alltid de två första punkterna. 

Stockholms läns landsting (2015) redogör i en rapport att dyskalkyli alltid är bestående över tid.  Det är inte ovanligt att eleven uppvisar normala färdigheter inom matematiska områden som bearbetas i stunden medan eleven samtidigt visar avvikande kunskaper och färdigheter inom områden eleven tidigare bearbetat och arbetat med. 

I rapporten framgår det vidare att räknesvårigheter ofta är stigmatiserade och påverkar både självförtroende och skolprestationer i stort. Att följa ”den röda tråden” i matematiken blir ofta svårt och detta påverkar även andra skolämnen som t.ex. formler i kemi och fysik. Problem kan också uppstå i hem- och konsumentkunskap eller slöjd där olika måttenheter används. Räknesvårigheter innefattar bristande förmåga att behärska basala räknefärdigheter såsom addition, subtraktion, multiplikation och division snarare än de mer abstrakta matematiska färdigheter som krävs i algebra, trigonometri, geometri och komplexa beräkningar.

Räknesvårigheterna har i regel påverkat eleven under hela skoltiden. En del elever lyckas med hjälp av goda strategier dölja sina svårigheter långt upp i skolåren. Men det finns ofta en historik av räknesvårigheter redan från årskurs ett eller två. Vanligt är att det exempelvis är svårt att addera och subtrahera där elever med specifika svårigheter använder sig ofta av mödosamma strategier såsom att räkna på fingrarna för att lösa problem. 

Räkning är en färdighet som behöver mycket övning för att befästas. En elev som inte fått tillräckligt mycket övning och har en outvecklad taluppfattning kan därför ha räknesvårigheter utan att ha dyskalkyli.

Allmänna inlärningssvårigheter, koncentrationssvårigheter, dyslexi och svagt arbetsminne är några av de orsaker som kan påverka svårigheter i matematik. Om det tidigare inte skett utredning kring frågeställning, läs- och skrivsvårigheter behöver detta uteslutas för att säkerhetsställa rätt bedömning vid utredning.

 Läs gärna vidare på:

SPSM

Klicka för att komma åt fokusrapport_2015_sll_om_dyskalkyli_0.pdf